Marraskuu pyörähtää käyntiin World Ballet Day:tä juhlien 

Tänään juhlitaan baletin kauneutta, voimaa ja taiteellista vaikutusta. Myös Kuopio Tanssii ja Soilla on erityinen paikka sydämessä tälle ajattomalle tanssin muodolle. Esiintyjien ja muuten mukana olleiden tanssijoiden lista on pitkä ja kattava. 

Jo festivaalin alkuaikoina oli tarkoitus tarjota katsojille kulttuuria, tuoda kansainvälisiä esityksiä ja erottua muista Suomen kesätapahtumista. Tällöin nousi ensi kertaa ajatus Kuopiossa järjestettävästä tanssifestivaalista, jonka fokus olisi nimenomaan baletissa.  

Ideariihessä oli Kuopion kaupunginorkesterin kapellimestari Lauri Siimes, Yhteisteatterin johtaja Aimo Hiltunen, tanssikoulun opettaja ja balettimestari Lauri Vesanto. 

Suunnittelussa oli mukana myös Kuopion Balettikoulun opettaja ja Yleisteatterin koreografi Elsa Sylvestersson. Kun Sylvestersson erosi ja palasi Kansallisoopperan baletin koreografiksi, hänen tilalleen Yhteisteatterin balettimestariksi saatiin tanssija Leena Ortola. Yhdessä Lauri Vesannon kanssa he kasvattivat Kuopion tanssiharrastajien määrää.  

Vuonna 1970 pidetyssä kokouksessa Kuopion balettikesä sai nimekseen Kuopio Tanssii. “Ja Soi” lisättiin nimeen seuraavana vuonna. 

Ensimmäisinä vuosina festivaalin ytimen muodostivat baletti, kansantanssi ja puhallinmusiikki. Pikkuhiljaa kansantanssi ja puhallinmusiikki jäivät vähemmälle, ja taidetanssin eri muodot alkoivat saada enemmän tilaa.  

Estonia Theatre Ballet: Joanna Tentata (1970-luku)
Riga Ballet: Paquita (1975)
Cullberg Ballet: Drömmaren (1975)
Upeita esityksiä, gaalaa, kilpailuja ja kursseja 

Tapahtuman esiintyjissä tähdättiin korkealle. Jo ensimmäisessä tapahtumassa nähtiin ruotsalainen Cullberg Ballet ja Estonia -teatterin balettiryhmä Virosta. Seuraavan festivaalin ohjelmistoon kurotettiin vielä korkeammalle ja esiintyjiksi saatiin Cramér Ballet, Rambert Ballet ja Suomen Kansallisoopperan baletti. Kolmantena vuonna taas järjestettiin ensimmäinen kansainvälinen balettigaala.  

Tulevina vuosina esiintyjinä nähtiin mm. Compagnie Anne Béranger, Norjan kansallisbaletti, Lar Lubovitch, Riika Baletti, Norjan kansallisbaletti ja Hollannin Scapino Ballet. Monet ryhmät ovat esiintyneet festivaaleilla useamman kerran ja jotkin ryhmät ovat olleet niin suosittuja, että heille järjestettiin ylimääräisiä näytöksiä. Esiintyjät ovat myös kehuneet Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalin tunnelmaa ja vastaanottavaa yleisöä. 

Competion for young dancers (1978)
The Royal Danish Ballet (1981)

Baletin korkeatasoisuus näkyi myös muussa tapahtumaan liittyvässä toiminnassa, kuten balettitunneilla vierailevina ohjaajina. Suomalaiset tanssijat saivat ainutlaatuista opetusta ohjelman kursseilla, missä opettajina vieraili alansa huippuja, kuten Clay Taliaferro, Carolyn Brown, Anne Beranger, Palmira Dzerve ja Robert Denvers. Tapahtuman alkuvuosina opetusta tarjottiin vain ammattilaisille, mutta myöhemmin kursseja järjestettiin myös harrastajille. Erityisiä kehuja sai myös Poikaleirit, sillä pelkästään pojille järjestettyjä opetuksia oli harvassa.  

Baletti nousi esiin ohjelmistossa myös muina tapahtumina ja esityksinä. Suomen Tanssitaiteilijain liitto järjesti balettikoulujen katselmukset osaksi ohjelmaa jo festivaalin toisesta vuodesta eteenpäin. Tanssikoulujen katselmukset olivat mukana ohjelmistossa vuoteen 1978 asti, jonka jälkeen niitä nähtiin vaihtelevasti. Katselmukset palasivat ohjelmistoon vuonna 2010, jolloin ne myös vakiintuivat taas osaksi ohjelmistoa. 

Balettikurssi (2016). Kuva: Petri Laitinen
Kuopio Tanssii ja Soi -avajaiset Kuopion torilla, Kuopion tanssiopiston isot ja pienet balettitytöt (2006). Kuva: Tuire Punkki
Kukin tyylillään – Taiteelliset johtajat ja baletti 

Vaikka tapahtumalla ei sen alkuvuosina ollut taiteellista johtajaa, sen toimikunta sai hankittua esiintyjiksi upeita kansainvälisiä ryhmiä. Baletilla oli siis edelleen iso rooli ohjelmistossa. Myöhemmin jokainen taiteellinen johtaja otti baletin huomioon osana ohjelmistoa kukin omalla tyylillään.  

Doris Laine oli upean uran saavuttanut balettitanssija ja toimi myös Kansallisbaletin taiteellisena johtajana. Laineen kaudella baletilla oli erityinen paikka ohjelmistossa. Hän järjesti kilpailuja nuorille tanssijoille ja toi Kuopioon kontakteillaan upeita klassikkoesityksiä. Esiintymässä nähtiin mm. Pariisin Oopperan tanssijoiden ryhmä Ballet du Louvre, joka esitti klassisen ja modernin version Gisellestä.  

Jukka O. Miettinen ei keskittynyt yhtä paljon balettiin, mutta hän uudisti gaalaa. Tuttu viittaus balettiin Kuopio Tanssii ja Soi -käsiohjelmissa oli myös menneen talven lumia. Katsojat näkivät eri kulttuureja ja perinteisiin juurtuvia esityksiä. 

Suomalaiset taiteilijat pääsivät myös esille. Miettinen tilasi Suomen Kansallisbaletissa tanssineelta Tero Saariselta koreografian festivaaleille. Saarinen oli vieraillut Tanssii ja Soilla aiemmin tanssijana ja käynyt kursseilla, joten festivaali oli hänelle entuudestaan tuttu. Aloittelevalle koreografille tämä oli loistava tilaisuus tulla nähdyksi.  

Alpo Pakarinen oli itse kokenut tanssija, joka oli tanssinut London City Balletssa ja Northern Ballet Theatressa solistitanssijana. Hän vieraili myös Meksikon ja Portugalin kansallisbaletissa. Pakarinen halusi tuoda klassisen baletin takaisin isompaan rooliin festivaalin kokonaisuutta. Tavoitteena oli tuoda baletti kaikille katsojille. Festivaaleilla esiintyi kuuluisat balettitanssijat Carlos Acostan ja Irek Mukhamedovin. Upea Kesäyön unelma esitettiin nimensä mukaan illalla, Düsseldorf Ballett Deutsche Oper am Rhein -ryhmän esittämänä. 

Carlos Acosta, Gaala (2000). Kuva: Olli Herranen
Irek Mukhamedov & Company (2000). Kuva: Olli Herranen

Jorma Uotinen aloitti tanssijana Kansallisbaletissa ja myöhemmin saavutti upean uran myös ulkomailla. Uotinen oli jo tuttu näky festivaaleilla vuosien varrelta. Yksi mieleenpainuvimmista esityksistä Uotisen kaudella oli Valkeisenlammen lavalla järjestetty näytös, jossa oli tanssijoita Kansallisbaletista ja ulkomaalaisia vierailijoita. Balettia näkyi monissa esityksissä, tosin sen modernille tulkinnalle oli annettu taiteellista varaa. 

Kuopio Tanssii ja Soi 40-v juhlagaala (2009). Minna Tervamäki & Kare Länsivuori, Joutsenlampi, Suomen Kansallisbaletti. Kuva: Petri Laitinen

Toinen mainittava ryhmä oli miestanssijoista koostuva amerikkalainen Les Ballets Trocadero de Monte Carlo. Kuopiossa esiintyminen oli ryhmän ensiesiintyminen Suomessa. Tanssijat olivat upeita ja esitys sai nauramaan. Ryhmä nähtiin ohjelmistossa uudestaan neljän vuoden jälkeen.  

The Göteborg Ballet. Swan Lake 2, chor. Jorma Uotinen (2003). Kuva: Olli Herranen
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo (2012). Kuva: Petri Laitinen

Festivaalin nykyinen taiteellinen johtaja Riku Lehtopolku toimii monipuolisesti tanssin parissa niin esiintyjänä, koreografina, opettajana kuin harjoittajanakin. Pori Dance Companyn kantaviin voimiin kuuluva Riku on ryhmän teosten ohella työskennellyt mm. Suomen Kansallisbaletissa ja Skånes Dansteaterissa. 

Lehtopolun kaudella baletti on ollut useasti läsnä festivaalin ohjelmistossa. Mieleenpainuvimpina balettiesityksinä hänen kaudeltaan voidaan nostaa Genelec –Gaalassa nähty, perinteisiä sukupuolirooleja rikkova Leroy Mokgatlen ja Zürichin baletin solistitanssijan Loïck Pireaux’n pas de deux’t baleteista Le Corsaire sekä Monteverdi. Lisäksi kesän 2023 ohjelmistossa tanskalainen Kammerbaletten esiintyi omalla näyttävällä ohjelmistollaan yhdistäen nykybalettia ja kamarimusiikkia. 

Finnish National Ballet School (2017). Kuva: Petri Laitinen
Genelec -Gaala, Michal Krčmář ja Salla Eerola, Onegin (2022). Kuva: Henna Kokkonen
World Ballet Day on 1.11.2023.

Lisää tietoa: worldballetday.com

Lähteet: Kuopio Tanssii ja Soi -arkisto (kuvat) ja Kuopio Tanssii ja Soi 50 -historiikki